Monday, April 6, 2015

AKU BERGADUH...

Assalamualaikum.....


Wah, tgok tajuk takut rase, cam gadoh besor je....hhahahaha... Gadoh ngan anak je, kecik plak tu, baru 4 tahun... bila pikir2 lawak betul,ngan anak pun boleh gaduh ..hahahah..


Citernya cam nie, petang semalam aku balik kerja, g ambik anak2 pastu g umah MIL, balik dari umah mak mertuaku dlm kereta, anak2 aku sebuk duk bergaduh,riuh dlm kereta,anak aku yang no 2 tu dibantainya panggil kakaknya  tu monyat, nakal budak2 biasalah, dia tak paham pun ape sebenarnya, tapi aku sebagai mak nie tak sukalah dengar anak2 sebut benda2 tak elok cam tu kan, so aku marahlah dia, aku cakap tak elok cakap cam tu, wah, dia punya merajuk sebab aku marah dia, mulut muncung macam boleh ikat nak tunjuk marahnya kat aku... Aku buat tak tau je, pastu mulut aku nie gatal cakap..........





Kalau ADIK(panggilan untuk anak aku no 2) nakal cam nie,cakap macam tu lagi, ummi tak naklah kawan ngan adik lagi, aku cakap kat dia..... pastu aku diam terus bawak kereta  balik umah, aku tak tengok pun kat dia...masing2 diam je layan perasaan kononnya..... tiba2 bunyi mcm org nangis, slow je, aku pandang dia, tiba2 dia menangis kuat sambil cakap " Adik tau ummi tak sayang adik, biarlah adik pergi je dari sini, biar Allah ambik adik, biar Adik JADI AHLI2 KUBUR, ummi tak sayang adikkan...... Dia menangis sampai teresak2, tersedu2...


Punyalah terkejut aku sebab dia boleh terfikir nak cakap macam tu sekali, aku boleh rasa yang dia sedih sangat masa tu, mungkin dia ingat aku memang tak sayang dia.... Aku dah terkedu masa tu, dah tak tau nak cakap apa, sampai berair mata aku, aku menangis sendiri tanpa aku sedar, rasa bersalah sangat kat dia....yang aku tak sangka keluar kata2 jadi ahli2 kubur dari mulut anak aku yang baru berumur 4 tahun, betul2 aku tak sangka...Selama nie pun kalau aku cakap macam tu bila aku marah dia,  dia akan datang dekat ngan aku, n pujuk aku, taknak bagi aku marah dia, dia akan buat macam2 carauntuk pujuk aku sampai aku tersenyum balik,tanda tak marah dia lagi...




Lepas aku terdiam sekejap, aku pun pujuklah dia, dia memang susah nak dipujuk skarang nie, bermacam2 soalan dia akan Tanya... Kiranya terjadilah soal jawab antara aku ngan dia time tu, sampai dia boleh cakap kalau ummi sayang adik ummi jangan lah marah adik ni lagi.. hadoilah, anak2 sekarang, bijak lebih pada ibu, ibu sekarang kena bersedia dengan pemikiran bijak anak2 sekarang...Anak2 nie tak tau sebenarnya sebagai IBU/UMMI/MUMY/EMAK, tak kiralah ape panggilan sekalipun yang dipanggil untuk menunjukkan kita sebagai seorang IBU yang melahirkan, yang membesarkan dan yang menyayangmu selamanya....


Sebenarnya anak2 nie tak tau... Sebagai seorang ibu, Anak2 nie diibaratkan seperti NYAWA kepada Ibu2 semua, kasih dan sayang yang takkan berbelah bahagi diberi dan sayangnya ibumu kepadamu takkan dapat dibandingkan atau tak boleh diucap dengan kata2...... Ingatlah anak2 Ummi, kasih sayang Ummi untuk kalian takkan berkurang walau sedikit pun, walau ape pun terjadi, Kalian ibarat NYAWA Ummi..Ummi sayang anak2 ummi, semoga anak2 ummi dalam LindunganNYA sentiasa, diberkati, dirahmati, diberi kesihatan yang baik, dipanjangkan umur,dimurahkan rezeki,menjadi anak yang soleh solehah, bijak pandai, berguna kepada agama dan bangsa serta disenangi dan disayangi semua orang....Sayang ummi tiada berbelah bahagi untuk mu anak2 ummi..... kenangan2 kita akan tersemat disanubari ummi selamanya.... dan coretan ini salah satu untuk dikenang untuk kita nanti...

No comments:

Post a Comment