Thursday, July 17, 2014

NURDAMIA NAJIHAH BELAJAR BERPUASA

Hai, hari nie hari ke 5 kita menjalani ibadah puasa.. ari nie nak citer pasal anak aku yang sulung  Nurdamia, 6 tahun.. tahun nie dia lebih serius untuk belajar berpuasa. klau tahun2 sudah dia puasa hanya sekerat hari sahaja,balik sekolah tadika dah berbuka, tak pernah langsung puasa penuh, takpe kecik lagi, tapi walaupun kecik, puasa kali nie aku agak serius untuk latih dia berpuasa penuh, bukan ape cuma biar dia biasakan diri dari kecik, nnt senang, mcm ade pepatah menyebut Melentur Buluh biarlah dari Rebungnya, tak gitu, aku bersetuju sangat dengan pepatah tu...




Ok, berbalik kepada damia,puasa tahun nie baru dia belajar puasa penuh, aku cerita serba cikitlah pasal ibadah puasa nie kat dia. dia angguk2 je tanda paham, paham ke tak tak taulah, haha.. hari pertama bangun sahur, dia bersemangat, mlm tidur awal sebab nak puasa. damia jenis yang mudah bangun bila dikejut, tak menangis walaupun mata mengantuk.. bgun makan dan pastu dia sambung tidur, kul 8 lebih dah bangun, memandangkan ari ahad aktivitinya tgok tv kartun dia tulah.. kul 11 dah sibuk cakap dahaga, nak minum.. aku ade janji ngan dia, satu hari puasa penuh RM1 aku bagi sebagai hadiah sbb Berjaya puasa penuh, saje je aku ckp cam tu bukannye ape cuma nak bagi dia semangat tuk puasa je, aku ckap nnt tentu cepat penuh tabungnya. tu yang dia sanggup tu..




 Mula2 damia macam dah mengalah,nak berbuka tak tahan katanyaAku pujuk punya pujuk, dia ok balik, dia smbung tgok tv lg. adiknye si darwisy plak sibuk duk makan itu ini, tu yang tergugat bila damia duk tgok.. sampai kul 4, dia cakap lapar nak makan.. aku pujuk lagi cakap rugi sebab dah tak lama nak berbuka, pujuk punya pujuk punya pujuk, dia ok balik, dan bila dia puas tgok tv aku ajak dia masuk tidur.. kul 5.30 bangun dari tidur, dia sambung tgok tv. aku plak sibuk dah masuk dapur, piker ape menu hari pertama untuk buka puasa nie, last2 aku masak kari ayam ngan roti jala. abis citer. terangkat beb..huhu




 Tgah sibuk2 aku duk masak, masa tu dah dkat kul 6, damia jenguk dapur buat muka sedih, cakap lapar, dahaga semua ade. kesian plak aku tgok, tp klau tak ajar dari sekarang bila lagi nak ajar dia puasa aku pikir. aku pujuk lagi, dia diam lagi dan sambung lagi tengok tv. dan akhirnya damia boleh bertahan sampai waktu berbuka, dia mintak air tu,dia mintak air nie,semua aku buatkan, kesian aku tgok damia. tapi takpe, maknanya dia mampu dan boleh buat.. Ummi bangga dengan damia.. tapi takdelah setiap hari dia puasa, sampai hari puasa yg ketiga dia mampu bertahan, lepas bua puasa hari ketiga, kerana terlampau banyak minum air milo kegemarannya,tak sampai setengah jam berbuka puasa dia muntahkan semua yg diminum.. Kesian sangat rasa.. Hari keempat aku tak bagi dia puasa, risau plak klau sampai memudaratkan kesihatan diakan.


Aku suruh dia puasa selang2 kalau tak tahan, sebab dia masih dalam proses belajar berpuasa, slow2 takpe.. Ok sampai sini dulu, ummi sayang damia dan darwisy sangat2..



No comments:

Post a Comment