Sunday, March 22, 2015

DARWISY CIRIT BIRIT,MUNTAH N DEMAM

Assalamualaikum.... hai, huhu... mggu lepas anak bujang ummi nie sakit plak, start dari hari rabu, mula dengan muntah2, membawa ke cirit birit sampai lah demam... salahnye tak tau kat mana, yang aku tau salah makan, mungkin makanan yang aku beli kat pasar malam selasa mlm tu, dah tak elok,atau basi, aku sendiri pun tak pasti makanan mana satu yang jadi punca. masaalahnya mlm tu aku hanya beli satey n nasi impit, apam balik rangup, n keropok lekor.. kalau tengok kepada menu, satey paling resiko untuk membuatkan cirit birit, mungkin dissebabkan kuahnya, atau rempah perapan satey tu sendiri, bab kata abg aku, dia penah kena cirit birit disebabkan rempah perapan satey.. aku pun takleh tuduh tanpa bukti, yang pasti mungkin aku takkan jadi pelanggannye lagi lepas nie, boikotlah kata kan, tapi tak tau tahan berapa lama atau aku akan cari penjual satey baru klau teringin sangat...


Bukannya ape, bila dah jadi kat anak aku cam tu, tiga hari dia takde selera makan, makan je cirit balik, badan sampai susut sangat, dahlah yang dah kurus, bertambah2lah kurus anak aku tu, kesian sangat2 aku tengok, dah boleh bilang tulang2 rusuknya.. ikutkan hati nie aku nak je  g marah2 orang tu, mungkin dia org nie cuma piker soal untung, jadi kita sebagai pembeli kena bijak ...


buat aku lagi sakit hati sebenarnya sebab aku pun kena sekali cirit birit tu, satu hari jugaklah aku duk ulang alik keluar masuk toilet...nasib baik anak dara aku ngan hubby tak kena sekali, kalau tak lagi naya... cuma sebab aku dah tua, efek tu kurang ckitlah, cepatlah baiknya..


moral dlm citer aku nie, lepas nie kalau nak beli apa2 tu berhati2lah, pandang dulu persekitaran, bersih ke idok,tgok ckit rupa makanan yg nak dibeli, tinjau2 ckit makanan yang dijual, takut2 yang tak abis semalam dijual balik , mau tak sakit perut.... huhuhu, harap2 tak jadilah lagi lpas nie...


Sekian, cau cin cau...

No comments:

Post a Comment