Thursday, June 12, 2014

AMBIK UBAT (BATUK N SELSEMA MENYERANG LAGI)

Isnin, 9june2014.. g kerja macam biasa, walaupun tekak terasa sangat perit sbb batuk berkahak dah menyerang, selsema pun dah menjengah sama, kepala berat macam ade batu seketul.dan mengantuk mcm org tak cukup tidur, semalam balik kampong temerloh 1 malam je, mlm td sampai umah pun dah lewat mlm, meredah jem yang sangat teruk, tengok ke jem macam musim hari raya, punyalah teruk, dari manalah makhluk2 Allah nie semua..huhu..
berbalik pada cerita, masuk kerja agak lewat(boleh kata hari2 lewat aku nie)..hai nasiblah bos dapat pekerja cam nie.. kepala betul2 terasa berat, nak wat kerja tak senang, msib baik minggu nie mmang minggu rilex ckit, ramai yang ambik cuti, ade yang kawinlah, balik kampunglah, bawak anak2 pergi bercuti pun ade, cuti sekolah kan, banyalah perancangannye..


Dalam hati aku dah berkira2, dlm kul 11 nak g ambik ubat kat klinik panel dekat ngan ofis nie, dan nak mintak mc half day kalau dapat, biasanya klau mc half day senang ckit nak dapat, aku tau sbb dah banyak kali buat.. hihi.. Tp memang buat time sakit + malaslah..time tak sakit ko pergi memang tak dilayannye dek doktor tu..Ok, dengan suara aku yg dah macam ramli sarip nie, memang tekaan aku tepat untuk aku mendapatkan half day mc,haha..Sbelum keluar ofis td pun, bos aku mr.J  dah cakap kat aku suruh mintak cuti half day dari doctor utk balik rehat kat umah, dia takut semua kat ofis berjangkit batuk n selsema dari aku.. Kat klinik plak, doktor siap cakap tekak dah bengkak,merah sangat, demam suhu 37 je tak kuat sangat, selsema biasalah tu pakej diakan.. doktor pesan jangan minum air batu, makanan berminyak jangan makan, makan sup2 je.. aku dah tak piker semua tu, aku piker nak balik carik bantal je, memang mengantuk giler mata nie..


Keluar dari klinik dengan ubat yang selambak tu, aku dah boleh agak,aku takkan makan ubat tu pun, semuanya buat perhiasan kat rumah, dah banyak sangat ubat sebenarnya, cuma taknak makan, macam mana nak cepat baik sakitnya..huhu.. aku ke klinik untuk nak dapatkan mc n boleh balik rehat kat umah,tu je..hihi... Biasanya badan aku nie bila rehat cukup,tidur cukup memang susah nak dapat  demam n batuk nie, dan bila aku dah cukup rehat dan tidur, batuk n selsema pun boleh hilang begitu je,tanpa makan ubat (Badan aku,aku taulah)..magickan.. magiclah sangat...


Abis cerita pasal klinik, aku pun bergerak pulang, dlm kepala terpikir,nak makan ape tengah hari nie.. Sakit sakit jugak, makan jangan lupa, kebulok nnt.. haha.. tak semena2 terpikir satu kedai makan kat masjid rawang tu,makanan boleh tahan, murah pun murah, apelagi  laju je kereta menuju ke destinasi, dalam kepala dah piker baik beli lebih sikit lauk, boleh buat makan malam sekali, senang dah takyah masak aku petang nie.. sampai kat kedai, tengok lauk semua menyelerakan.. aku beli nasi sebungkus, beli lauk ikan goring, sambal ikan bilis goring + fiss ball, paru goring + kentang dan lasak lemak petola, harganya RM11, murahkan sbb banyak jugak satu2 jenis tu aku ambik. so, ape yang doctor cakap tu aku abaikan 100%, semuapun yang bergoreng aku ambik, redho jelah..


Masa beratur untuk bayar makanan tu, dari jauh ku melihat( mcm lagulah plak) uncle cina tu makan ABC,siap ade kacang Tanah hancur tabor atas ABC tu, dengan warna warninya.. memang sungguh menyelerakan ABC tu.. mula2 aku abaikan saje, sbb doktor pesan jangan makan ais batu,sejuk2.. Tapi bila tengok uncle tu makan, jiwa dah meronta tak keruan,dah tokleh piker ape2.. kalau nak tau aku memang hantu ABC atau cendol nie, pantang tengok.. Akhirnya, aku memesan ABC bungkus satu dengan hati gumbira dan lengkaplah ape yang doktor cakap jangan makan, semuanya aku tibai.. hahaha..


Akhirnya baliklah aku ke rumah, dalam kereta dah balum ABC sampai tinggal separuh je.. sampai kat umah kul 12 lebih, letak2 makanan kat dapur terus masuk bilik cari bantal.. kepala memang dah berat sangat, letak kepala terus lelap entah kemana, sedar2 jam dah pukul 4 lebih, lama giler aku tidur smpai terlepas zohor aku hari nie, Allah Muhammad sabar jelah.. itupun tak terus bangun, guling2 atas katil dulu, tapi aku boleh rasakan kepala aku dah rasa ringan sikit, adakah penangan ABC tadi, hahahaha, gilalah....  Aku bangun, lepak2 kejap, pastu siap2 semayang semua pastu g ambik anak kat umah pengasuh aku.. balik ambik anak boleh plak potong2 pokok, cabut2 rumput yang dah menggiler tumbuh kat keliling umah tu, mmang keluarlah peluh aku petang tu dan badah terasa segar cikit, cuma batuk n sakit tekak tak berkurang..hihi.. Ok, itu je cerita aku n ubat2 ku.. tata jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment